Outlets en webwinkels: modern winkelen
Outlets en webwinkels zijn de nieuwe kruidenier-op-de-hoek winkels om producten te verkopen. In winkelland is er enorm veel veranderd de laatste tientallen jaren. Outlet, Factory Outlet Center, webwinkel, webshop zijn termen waar onze ouders zo'n dertig jaar geleden nog nooit van gehoord hadden. Nu zijn er nauwelijks mensen die nog nooit in een outlet of webwinkel hebben geshopt.
Modern shoppen in outlets en webwinkels
Waar zijn de tijden gebleven dat je een hele winkelstraat doorsjouwde op zoek naar aanbiedingen van kleding? Met de komst van outlets heb je van je favoriete merk alle aanbiedingen in een winkel bij elkaar. En het internet biedt je thuis op de bank een winkel aan huis. Kiezen, klikken, kopen en klaar, je bestelling wordt aan de deur afgeleverd.
Concurrentie voor reguliere winkels door outlets en webwinkels
De omzet van winkels in winkelcentra en het centrum van stad of dorp heeft door de komst van eerst outlets en daarna webwinkels wel flink te lijden. Hoe makkelijk is het om in een Outlet Factory Center alle koopjes af te lopen. Geen zin in reizen? Dan shop je gewoon thuis in de vele webshops die internet te bieden heeft. Uiteindelijk openden de bekende merken, onder het mom van 'if you can't beat them, join them' ook hun webwinkel. Tijden veranderen, detailhandel verandert mee.
Outlet: ooit minderwaardig, nu fun shoppen
Wie wil niet van dat populaire merk een broek, maar dan voor minder geld? De omloopsnelheid van kleding is hoog, in de loop van de zomer ligt de herfstmode alweer in de winkel, en gaat de zomerkleding de uitverkoop in. Outlets spelen handig in op de kortere levenscyclus van merkproducten, want ook de mode verandert veel sneller dan voorheen. Iets is algauw niet meer 'in' en een winkel wil dat niet meer in de rekken hebben hangen. De outlet neemt deze end-of-line producten dankbaar over en verkoopt daarnaast ook de kleding met kleine foutjes en overgebleven maten. Daarom is outlet shoppen wel goed uitkijken: let op draaipijpen, kleine vlekjes of gaatjes. Loszittende naadjes en ontbrekende knopen zijn zelf makkelijk te herstellen.
Het succes van Factory Outlet Center (FOC)
De afgelopen jaren ontstonden diverse Factory Outlet Centers, populair voor een dagje fun shoppen en koopjesjagen. In Amerika ontstaan in de vorm van directe fabrieksverkoop op markten en in fabriekshallen. Daar komt dan ook de naam 'Factory' vandaan: van fabriek aan consument. Hoewel de financiële crisis de laatste jaren flink heeft toegeslagen ook in de detailhandel, lijken outlets daarvan juist te profiteren. Uiteindelijk heb je toch kleding nodig, dan liever voor een mooi prijsje en niet de allerlaatste mode.
Webwinkels: veel bestellen en terugsturen
Ook webwinkels floreren de laatste jaren. Want wat is er makkelijker dan vanuit je luie stoel je kleding, schoenen en andere producten te bestellen. Omdat niet alles zo past als je verwacht had is het gebruikelijk dat men een paar maten tegelijk bestelt en wat niet goed zit weer terugstuurt. De verzendkosten van bestellen zijn meestal laag en terugsturen is vaak gratis. Toch zijn er ook bedrijven die juist
geen webwinkel hebben, zoals de Primark, waar je spotgoedkope kleding en accessoires koopt. Deze prijsvechter in modeland moet het van mond-tot-mond reclame hebben. Dat lukt ze wonderbaarlijk goed want de omzet van de Primark stijgt elk jaar. In 2015 krijgt ook onze hoofdstad Amsterdam een Primark vestiging.